Friday, January 28, 2011

Bagaimana Menguatkan Tumbukan Tangan?

"Bagaimana jika kita hendak menguatkan kekuatan tumbukan kita?"
Soalan ini lazim ditanya oleh para pelatih seni bela diri yang tentunya ingin tumbukan mereka menjadi lebih kuat dan padu, lebih dari biasa.

Dalam seni Jepun, ada diberikan latihan khusus iaitu Makiwara, makiwara adalah seni mengeraskan penumbuk serta menguatkan stamina dan tenaga dalam menggerakkan kekuatan tumbukan.

Bagaimanapun, untuk menjalani latihan makiwara, ada risiko yang perlu ditanggung oleh pelatih, iaitu kesakitan!

Latihan makiwara merupakan latihan menumbuk atas permukaan rata seperti batu, simen atau papan, manakala di peringkat advance pula, makiwara dijalankan menggunakan methos pasir kerikil yang agak tajam.

Peringkat awal menjalani latihan makiwara akan menyebabkan penumbuk anda mengelupas dan bonjolan tulang anda sedikit luka, bagaimanapun minggu demi minggu, anda akan mendapati tangan dan penumbuk anda menjadi semakin kuat.

Keghairahan untuk berjaya dalam latihan ini adalah impian setiap orang, kerana setelah menjalani latihan ini, mungkin selepas setahun hingga lima tahun lamanya, anda akan memiliki the death chudan iaitu cudan maut, kerana penumbuk anda akan menjadi berat serta berbisa jika dipukulkan pada badan lawan anda, malah dengan hanya tangan anda, anda mampu mematahkan besi waja.

Walau pun begitu, latihan jitu, berterusan, bersemangat dan berdisiplin adalah kunci kejayaan melatih makiwara. Sekirnya anda membuatnya dengan betul secara rutin, dalam masa lima tahun, tumbukan anda pasti menjadi antara salah satu sebab mengapa anda digeruni di gelanggang seni bela diri.

No comments:

Post a Comment