Tuesday, October 5, 2010

Bagaimana Hendak Selamat Dari Gigitan Ular?

Entri kali ini adalah khusus selepas saya melawat blog Kak Ellen, dan membaca mengenai post Nemo dipatuk ular.

Maka, saya buatkan entri ini khas untuk Kak Ellen dan Nemo. Semoga cepat sembuh ya ^__^.

Ini merupakan himpunan petua dan ajaran dari orang tua, guru dan petua aki-aki dahulu kala. Benar atau tidak, saya tidak dapat mengesahkannya kerana saya tidak pernah di patuk ular sebelum ini.

Ular merupakan salah satu dari binatang buas antara paling ditakuti kerana bisanya yang amat kuat. Apatah lagi jika ular yang berbisa dan bisanya juga diketahui boleh 'membunuh' dalam hitungan detik.

Belerang merupakan alat terbaik untuk menghalau ular, hanya perlu taburkan sahaja di sekeliling rumah dan ular pasti tidak akan berani mendekati. Namun, pada pengalaman saya sebelum ini, terdapat juga ular yang tidak takut dengan belerang, cuma jarang sekali ada ular berani melintasi kawasan yang telah ditabur belerang.


Bagaimanapun ni untuk melemahkan bisa ular sahaja, dapatkan juga bantuan doktor. Ini adalah ikhtihar sementara ke klinik.

Petua Pertama
Asam jawa. Asam jawa di tampal ke tempat yang digigit ular, racun dan bisa ular akan keluar.

Petua Kedua
Cuka getah. ranting kayu dicelup ke dalam cuka getah yang masih belum ada campuran apa-apa, kemudian di tekapkan ke bekas gigitan ular. [Cara ini memang menyakitkan, tetapi ia dapat menyelamatkan nyawa, bekas gigitan mungkin akan melecur sedikit.]

Petua Ketiga
Katak. Katak ditekapkan pada gigitan ular tersebut, sebaiknya bahagian mulut kerana bisa ular akan dihisap keluar dan kemudian beralih ke katak pula.

Ini pula petua guru saya.
# Bukan bertujuan menyesatkan sesiapa, hanya sebagai petua semata-mata, guru saya pernah mengatakan, bahawa dengan memakan hempedu ular tanpa meminum air. Untuk ini, perlu dicari ular paling berbisa sekali iaitu King Cobra. [Saya tidak syorkan anda cuba method ini kerana saya sendiri tidak pernah buat]

Ini pula petua dari seorang ilmuwan hebat untuk mengelakkan dari diserang ular.
Anda perlu sebut  Akar Rotan berulang kali sehingga ular itu berhenti.


Jangan Lakukan Ini Ketika Anda Digigit Ular!

1- Jangan cemas, kerana cemas boleh melajukan kadar denyutan jantung seterusnya mempercepatkan jantung pam darah lalu membawa bisa ke seluruh anggota badan dengan lebih cepat.

2- Anda pernah lihat di TV, seseorang mengeluarkan bisa racun dengan menghisapnya bukan? JANGAN BUAT BEGITU! Kerana menghisap racun ular boleh membuat mulut menjadi rosak, gigi dan lidah dicemari racun dan mungkin berbahaya kepada anda, lebih lagi.


3- Jangan terlalu banyak bergerak, usahakan untuk mengikat dengan ketat 2 inci dari tempat yang digigit. Bahagian sebelah atas. (pastikan tidak terlalu ketat)


Anda harus berjumpa doktor dengan segera selepas itu. Pastikan mendapat rawatan yang betul dengan mengecam jenis ular yang mematuk anda.

Setakat ini saja yang boleh saya kongsikan untuk anda. Kepada pengguna Quantum Pendant, anda boleh lekapkan Quantum Pendant milik anda ke bahagian badan yang digigit ular, biarkan selama 5 - 10 minit kemudian baru anda buka, rendam dalam air selama 5 minit dan ulangi langkah itu. Selepas itu, rendam Quantum Pendant anda semalaman bagi membuang bisa ular sepenuhnya sebelum memakainya kembali.

# Elakkan tempat yang mempunyai banyak ular, kawan semak dan lain-lain.
# Entri ini tidak bermaksud untuk mengguris hati dan perasaan sesiapa pun. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya ada yang kurang senang saya postkan entri ini.
# Jangan lupa berdoa, kerana Kuasa Tuhan boleh meredam ular paling bisa sekalipun. ^___^

6 comments:

  1. nice info..tengs share ye..lepas ni kena lebih berhati2..

    ReplyDelete
  2. Hye elles..
    mak ada sedikit masalah la..
    banyak kali mak dtg sini utk tglkan jejak di s/mix, tp selalunya, paparan utk s/mix tidak kelihatan
    klu pun ada s/mix, ia akan blank..kenapa ya?

    ReplyDelete
  3. sangat2 berguna info ini...
    terima kasih ya!

    ReplyDelete
  4. bagus info ni...selama ni, tau kalu kene patuk ular cepat2 sedut bisa ular macam dalam movie tu...rupanya tak yer...hehe

    **saye takut dan geli sama ular...tengok gambar pun x leh

    ReplyDelete
  5. haah la..ingtkan mmg caranya sedut..
    rupanya bahaya jugak eh..hmmm..
    thanks for sharing =)

    ReplyDelete