Sunday, July 25, 2010

Facebook Tutorial

Hai semua, selamat pagi.
Apa khabar anda semua? Harap-harap sihat hendaknya ya. Seharian saya kuliah kelmarin...so tak dapat nak blogwalking, hari ni saya akan balas jejak kawan-kawan semua ya...Kelmarin adalah kuliah terakhir, lepas ni kena tunggu final exam lagi untuk semester ini.

Okaylah, tanpa buang masa, kita teruskan pada tutorial ringkas mengenai facebook, ramai sangat yang dah tahu pasal ni iaitu bagaimana nak setkan direct page profile bagi facebook anda, tetapi memandangkan ada juga yang masih tidak tahu, disini saya tunjukkan caranya untuk semua...contohnya...

www.facebook.com/didozeltamparuli

Ini akan memudahkan kawan-kawan anda mencari anda di facebook dan tak perlu bagi email supaya dapat search anda kan?

Ianya dipanggil username, jadi dengan hanya memberitahu username anda, rakan-rakan mudah untuk mencari anda sebab tidak akan pernah ada username yang serupa. Sekali username sudah diambil, ia tidak boleh digunakan lagi oleh orang lain. Jadi sekiranya anda ingin nama anda sebagai username, cepat-cepat daftar.

Dan perlu diingatkan yang untuk set username ini hanya boleh dilakukan sekali sahaja untuk akaun facebook anda, so kena pilih betul-betul.

Cara-caranya :

1- Log in ke dalam akaun facebook anda.

2- Setelah log in, taip url ini [http://www.facebook.com/username]

3- Anda akan dibawa ke page yang meminta anda memilih username anda, biasanya ada empat pilihan yang diberikan, tetapi sekiranya anda ingin nama yang anda kehendaki, boleh tekan More, ayat berwarna merah tu.

4- Masukkan nama yang anda inginkan di ruangan yang tertulis enter desired username. Kemudian check availability username yang anda pilih, sekiranya tidak available, cuba pilih nama lain, sekiranya available, sila tekan confrim.

5- Anda telah selesai! Tahniah! Mulai hari ini, anda boleh gunakan direct page profile anda iaitu www.facebook.com/nama yang anda pilih.


{Peringatan : Username anda hanya dapat dipilih sekali sahaja, sila pilih username yang betul-betul bersesuaian dengan anda}


SALAM SANTAI DI HUJUNG MINGGU DAN SALAM CERIA SEMUA.

7 comments:

  1. wow wow wow tutorial yg sgt bguna..

    TERIMA KASIH !! :D

    ReplyDelete
  2. salam ziarah petang d sini...tnet gua slow la

    ReplyDelete
  3. wowhh.. aku dh buat lama dh.. anyway nice sharing.. add la aku erk.. http://www.facebook.com/pakaan

    ReplyDelete
  4. Salam...

    Thanks...
    Benda ni yg dok cari selama ni. Dah siap buat. Jgn lupa add jgk ye kat sini

    http://facebook.com/teratakusang.

    ReplyDelete