Saturday, May 8, 2010

Pernahkah Kita Menangis?

Anda hairan dengan tajuk diatas? Menangis merupakan satu tindak balas manusia dalam meluahkan perasaan, samaada kegembiraan ataupun kesedihan, terharu malah penyesalan mendalam.

Tapi seberapa banyak tangisan kita itu berguna? Kita menangis untuk apa? Seseorang yang kita cintai? Ibu Bapa kita? Untuk diri kita?

Ataupun untuk sesuatu perkara yang lain?

Apapun alasan kita, semua kita pernah menangis. Kita selalunya menangis semasa kecil dan kebiasaannya semakin kita membesar, kita akan semakin jarang menangis.

Orang mentafsirkan menangis adalah sebagai salah satu tanda kelemahan seseorang, dan bagi seorang lelaki dewasa matang, menangis hanya akan menunjukkan kelemahan mereka.

Cuba perhatikan, berapa kali lelaki dewasa menangis di dalam hidup mereka?

Terlalu sedikit bukan? Sebenarnya mereka menangis, hanya sahaja disembunyikan, kalau tidak menangis di luar, mereka menangis dari dalam.

Tangisan yang dipendam akan menyebabkan hati menjadi sekeras batu, mereka mungkin dingin dan secara fiziknya, tabah menghadapi sebarang masalah, namun dari dalam, siapa yang tahu?

Tanya diri kita sendiri, seberapa kerap kita menangis, dan untuk apakah tangisan itu? Berbaloikah ia?

Menangis untuk ibu dan ayah, nilainya sangat besar, samaada secara simbolik ataupun secara zahir dan juga spiritual.

Menangis untuk ibubapa menandakan kita insaf dan mahu menjadi anak yang baik.

Kepada mereka yang masih mempunyai ayah dan ibu, hargailah mereka sementara mereka masih ada kerana kita tahu setiap yang hidup pasti akan mati juga.

Saya masih mempunyai kedua orang tua saya dan merekalah yang mendidik saya sehingga saya menjadi saya seperti hari ini, tanpa mereka, siapalah saya.

I love bot of my mom and my dad..i love you so much, even i say it one million times, i still want to say it more and more, there's nothing in this world can replace you.

And the day of most waited time in whole year will about to come, yes..its Mother's Day...i have special suprise for her, even though its not expensive but still, its full of my love and love and love..muaaahhh..love you mom..

-Love you gave me, i even can pay it back with all my love because your love is so powerfull mom. Thanks for everything you done for me, taking care of me..love you mom.

No comments:

Post a Comment