Saturday, November 13, 2010

Kadang-kadang kita lupa?

Dalam hidup kita, mungkin saja kita telah capai apa yang kita mahukan, semuanya kita ada, kawan, keluarga, pendidikan yang tinggi, pekerjaan yang bagus, kewangan yang stabil, hidup yang sempurna dan banyak lagi.

Sehingga mungkin kita hanya sibuk mengurus diri kita dan memajukan hidup kita ke peringkat yang lebih tinggi sehingga kita lupa yang masih ada orang-orang di luar sana yang kurang bernasib baik, mungkin tidak makan dan minum sama sekali.

Mungkin kita akan katakan, siapa mereka bagi kita? Kenapa harus mereka dipedulikan? Kita lupa bukan? Kita adalah manusia! Yang sepatutnya penuh dengan perasaan simpati serta belas kasihan.

Tetapi kerana kita lupa, kita tidak pedulikan mereka langsung, bahkan tidak tahu pun. Sebab itulah menderma itu perlu bagi mengingatkan kita kembali bukan semua orang hidup senang dan bahagia, ada yang menderita, derma itu sendiri mengingatkan kita yang hidup ini umpama roda, kadang kita di atas dan kadang kita di bawah.

Ada masa senang dan ada masanya kita susah. Kita malah kadang-kadang mencebik bibir seakan mencemuh mereka ini yang mungkin di mata kita tidak berharga sedikit pun, benar di mata manusia yang penuh dengan dosa, golongan yang tidak bernasib baik ini yang mungkin merempat dan tidak ada apa-apa membawa erti tidak bernilai langsung, tetapi ingatlah, di mata Tuhan, kita semua sama.

Sama-sama kita ingatkan diri kita yang semakin lupa terhadap golongan kurang bernasib baik ini, mendermalah dengan sepenuh hati dan seikhlasnya, walaupun hanya 10 sen sahaja, nilai keikhlasan itu tidak akan dapat ditandingi.

Lupakah kita? Disaat kita susah kita memerlukan bantuan tetapi disaat kita senang, kita tidak ingin membantu. Derma bukan datang dalam bentuk wang dan material, tetapi boleh saja dalam bentuk doa sekiranya anda tidak mampu.

Dermalah sejenak biarpun dalam bentuk doa. Semoga Tuhan memberkati kita semua.

No comments:

Post a Comment