Wednesday, October 13, 2010

Apa yang anda akan buat bila kejadian ini menimpa anda?

Kisah ini berlaku pada bulan ogos yang lalu. Masa tu tengah nak sambut bulan kemerdekaan Malaysia yang ke-53. Aku tengah drive ke OUM time tu. Jalan memang sesak dan penuh.

Tapi yang benar-benar buat aku tersentak seketika adalah di tengah-tengah keributan kenderaan yang tengah menghala ke haluan masing-masing, bendera Malaysia kita yang tercinta betul-betul di atas lantai jalan raya, bendera jalur gemilang kita!

Sedih sangat sebab semua, diulangi semua! Semua kenderaan yang lain hanya memijak mijak bendera tersebut. Seakan-akan tidak dipedulikan langsung. Benar! Ini bukan rekaan. Apa yang sedih adalah kenderaan polis sendiri pun turut memijak-mijak bendera yang tengah tersadai di atas jalan raya.

Aku nak berhentikan kereta untuk ambil bendera tapi bendera tu berada di jalan yang sebelah lagi. Laluan disini adalah laluan sehala dua lorong dan dua lorong sehala lain menuju ke arah bertentangan, disanalah bendera Malaysia tercinta dipijak dan dipijak oleh tayar-tayar hitam yang pemandunya rakyat Malaysia!

Aku berhenti di tepi jalan dan berjalan kaki sejauh 100 meter. Dengan penuh perasaan sedih berbaur gembira kerana dapat mengambil bendera Malaysia dan diselamatkan dari terus dipijak-pijak.

Agak-agak ramai pemandu yang tengok time tu. Aku buat selamba je. Aku boleh buat stop pada kenderaan lain dan ambil bendera tu.

And then sambung balik perjalanan ke OUM. Bukan membangga diri menceritakan perkara ini, hanya membawa kita semua merenung cerita benar ini. Apa yang anda akan buat jika lihat bendera Malaysia dipijak-pijak?

No comments:

Post a Comment