Thursday, October 28, 2010

Cashout Nuffnang Untuk Bulan Oktober 2010

Seingat aku, inilah kali pertama aku cerita pasal nuffnang kan? Sebelum ni, bagi yang dah biasa masuk blog ini pasti tertanya-tanya, kenapa tak pernah cakap pasal buffered earning, metered earning, ctr dan lain-lain pasal nuffnang…he..he..

Yup, inilah entri pasal nuffnang yang pertama dan julung kalinya di blog yang tak seberapa ini. Kali ini aku nak cerita pasal cashout untuk bulan oktober. Seperti biasa, memang setiap kali check out nuffnang, mesti semua metered earning akan bump..bump..alakazam..berserta campaign biasa..ala..yang main klik2 tu..tinggallah satu buffered earning..he..he..

Berapa RM dapat bulan ni? Ehem..ehem..itu rahsia..sikit je..asal lepas syarat..syukur..he..he..

Buffered earning ni kalau diterjemahkan ke bahasa malaysia membawa maksud pendapatan terumpuk. Iklan ini dapat menyumbang pendapatan lumayan bila blog mendapat page view yang tinggi. Bayaran akan dikiran berdasarkan berapa kali paparan penuh sesuatu iklan dari unik ip, maksudnya ip yang berbeza.


Beginilah rupa ruangan pendapatan nuffnang blog ini setelah cashout berlangsung.
[abaikan doktor house ya, aku guna persona untuk decorade mozila..he..he..faboret ku..doktor house]



Keistimewaannya adalah walaupun tanpa klik, ia tetap menyumbang pendapatan pada blogger picisan seperti diri ini. ^__^

Namun, terdapat juga CTR iaitu Click Through Ratio untuk BE ini, yang mana menyumbang pada peningkatan bayaran. Ia dikira berdasarkan berapa jumlah klik dari pengunjung yang datang.

Iklan yang tidak berjaya dipaparkan iaitu page view yang hanya beberapa saat tidak menyumbang apa-apa pendapatan. Contohnya, anda melawat di sini, Didozel Dot Com tapi tidak menunggu paparan iklan, maka tiada kaching..kaching untuk saya..he..he..sebab itulah blog yang terlalu berat adalah bahaya untuk iklan nuffnang, kerana ada kalanya pengunjung terus klik close akibat terlalu lama menunggu.

Rasanya blog ini masih dalam tahap average bagi pengguna streamyx rumah. Tapi bagi portable broadband seperti Maxis, Digi dan Celom pula, tak tahulah macam mana kan? Berat tak untuk loading blog ni?

Harap entri ini sedikit sebanyak dapat menjawab pertanyaan yang mungkin bermain dalam fikiran saudara dan saudari kan, kenapa eh..blog ni tak pernah cakap pasal nuffnang?

Aku penjejak ilmu..orang yang menjejaki ilmu secara senyap dan menimba ilmu pengetahuan di dada, belum cukup ilmu untuk cakap..maka aku tak akan cakap…tapi kali ni bolehkan..try sikit-sikit bercakap pasal nuffnang.

Kesimpulannya? Nuffnang memang boleh menyumbangkan kaching..kaching.. pada kita, asalkan kita dapat berblog dengan penuh etika. J

p/s- Jangan spam shoutbox/shoutmix blog lain dengan berkata “Sudah klik nuffnang”. Bahaya!
p/s/s- Cukuplah dengan ucapan manis, kata-kata puitis, mesra..he..he..sebab kunjungan balas mereka secara tidak langsung meningkatkan traffic blog kita @ kita berkemungkinan cerah untuk dapat BE.(khusus untuk blogger baru, kalau dah pro blogger ni..dah puluh buffered.. J)

-Bila dah dapat BE, rajin-rajin update blog dan cuba untuk mantapkan traffic-

No comments:

Post a Comment