Monday, October 25, 2010

Bagaimana menghadapi situasi 1 lawan 1?

Tips ini khusus untuk para pelatih baru yang mendaftar seminggu yang lalu, di bawah Street Fighter Club di bawah pimpinan Alessandro..he..he..akulah tu..dan bimbingan para Master SF.

Masa dalam training, anda semua telah di ajar teknik-teknik stand, basic attack. basic defense dan lain-lain.
Kali ini, dalam entri ini anda akan diberikan tips bagaimana untuk menghadapi situasi 1 lawan 1 pula. Ambil perhatian ya, nanti dalam latihan aku nak test korang satu satu, siap sedialah..ha..ha..

1 lawan 1 dalam situasi kosong [tanpa senjata]

1- Buat stand sedia diikuti dengan ready position untuk menyerang, badan di condongkan 45 darjah.

2- Lihat gerakan lawan, mata dan bahasa isyarat badan.

3- Sekiranya dia menyerang, biarkan serangan sehingga melintasi paras pertahanan luar yang. (kedudukan tangan untuk blok sebarang serangan)

4- Kemudian baru guna grab style dan knees teknik.

5- Gunakan serangan asas seperti hammer fist, lipatan condong dan lain-lain. Jangan gopoh atau kelam kabut, buat gerakan satu persatu dengan pantas dan padu berdasarkan latihan.


1 lawan 1 dalam situasi bersenjata [pisau, parang, senjata api.]

* Penting! Sekiranya anda ingin gunakan sebarang teknik street fighter, saya syorkan untuk parang panjang, anda harus merapatkan badan anda ke badan penyerang anda, serangan parang panjang biasanya tidak berkesan untuk jarak terlalu dekat kerana daya force untuk hayun parang tidak ada.

Manakala untuk pisau pula, teknik kaki lebih saya syorkan kerana kaki lebih panjang dari tangan, ini yang anda harus ingat!

Untuk senjata api pula, jangan sesekali serang jarak dekat atau jauh sekiranya anda tidak pasti, musuh pasti akan terleka sekejap, memandang kiri dan kanan, masa itulah anda bertindak!

Sila praktikkan 34 teknik untuk menghadapi pistol dan senapang yang telah diajarkan pada anda. Latihan keras akan membawa faedah berguna untuk anda di belakang hari.

Para pelatih baru pula diharapkan jangan pernah meniru aksi poison hand teknik yang diajar pada senior anda oleh Master D kerana anda belum tahu apa-apa, sebarang kesilapan teknik akan membawa akibat fatal kerana serangan adalah di bahagian titik kelemahan dan bukan dihentam sembarangan!

Praktis stand posisi kuda, malam ni warm up 10 minit, saya akan uji stand horse anda semua, siapa jatuh siaplah..ha..ha..

p/s: Kejam tak cara saya? Memang kejam! Tapi ada tujuan okay, anda belajar seni mempertahankan diri untuk menghadapi kekejaman dan keganasan di luar sana, tak kan nak self defense cara lembut pula kan? Anda akan berterima kasih pada saya atas latihan keras ini satu masa nanti, di masa anda menghadapi serangan mengejut di luar sana..akhir kata, praktis lebih lagi untuk menjadi seorang ahli seni mempertahankan diri yang unggul!

p/s: Merasa jadi jurulatih kejap, ini pasal Master D ada urusan lah ni..he.he..

No comments:

Post a Comment