Thursday, October 28, 2010

Pengalaman Bayar Bil Telekom

Pengalaman? Pertama kali bayar bil ke? Taklah..cuma kali ini ada yang menarik.

Telekom di Tuaran selalunya buka jam 8.30, kadang-kadang banyak orang, kadang-kadang tidak. So, pagi-pagi tadi lagi, sudah bersedia untuk bergerak dari Tamparuli ke Tuaran. Ingat boleh lah sampai dalam masa 15 minit macamtu, tapi rupanya tak juga, sebab jalan jem selepas saja round about KK-Kota Belud-Tamparuli.

Perjalanan menjadi hampir 30 minit...tak apa, sabar jelah kan. Sampai saja di depan Telekom Tuaran, aissh..nak parking kereta tak dapat.

Parking lot semua penuh. Bukannya banyak pun, sikit je parking lot di depan.. sebelah Telekom ni Pejabat Pos Tuaran, pun penuh juga.

Maka mahu tak mahu terpaksa pusing dan cuba cari parking di kawasan dalam Majlis Daerah Tuaran. Semua penuh juga.

Pusing dan pusing, akhirnya jumpa di belakang Milimewa. Masa ni belum buka lagi Milimewa. Sikit je yang parking time ni.

Lepas parking, aku terus saja keluar kereta, tekan alarm lock dan berjalan macam askar kawat kaki..he..he..menuju ke Telekom Malaysia.

Masa masuk tu, kena lalu di sela-sela kereta yang parking, sempit...ada seorang mak cik tengah menyapu di tepi...aku dari jauh lagi rasa lain macam je, orang yang lalu lalang depan mak cik tu buat tak kisah je..boleh pula siap pijak sampah yang tengah disapu.

Bayangkan, jika kita yang tengah menyapu orang buat macam tu..tahulah nak cepat..tapi hormatlah orang sikit..tak reti budi bahasa ke?

Masa dah dekat dengan mak cik tu, mak cik tu pun cuba untuk memberi laluan padaku. Mungkin dia ingat aku nak pijak sampah tu..tapi aku tak, cuba juga panjangkan kaki untuk elak sampah tu..maka terjadilah percakapan berikut.

"Siiou gi, tumalib oku poh." [Maaf ya, saya nak tumpang lalu]
"Bah..amu ie boh..talib noh.." [Tak apa, silakanlah.]

Lalu aku pun lalu dengan perasaan senang dan rasanya mak cik tu pun bekerja dengan senang hati lepas tu. Bahasa dusun yang digunakan sudah bercampur sedikit dengan lotud tuaran..he..he..

Sampai di dalam, lepas baru buka pintu, baru saja melangkah dua tapak...aku pun ucap selamat pagi dengan senyuman manis. Mak cik yang tengah buat kerja di kaunter pun membalas sapaanku juga dengan senyuman.

Terjadi lagi percakapan :

"Puan, saya mahu minta bil telefon, boleh?"
"Boleh, nanti sekejap ya."
"Bil ada bawa tak?"
"Err..bil belum sampai lagi. Tapi nak bayar untuk bulan ni terus."
"Okay, print dulu."

Lepas print.

"Nah, ini dia. Nanti kalau sampai bil, bulan seterusnya bawa bil tu saja ya.
"Okay"

Terus ke kaunter sebelah buat pembayaran. Lepas settle bayaran, terus berkawat kaki kembali ke kereta, masa ni, mak cik yang tengah sapu sampah di luar tu sudah berada di seberang jalan, meneruskan tugasnya menyapu sampah.

Kembali ke parking,masuk kereta,tutup pintu kereta, start enjin, pasang tali pinggang, masuk gear satu, turunkan brake tangan, tekan pedal minyak, lepas sikit class dan vroomm..jalan..he..he..detail ni..^__^

Perjalanan ke tamparuli pun makan masa yang lama sebab jalan jem, tapi tak selambat masa pergi ke Tuaran.

*Saya perolehi satu lagi pelajaran berguna hari ini, yang tak diajar dalam mana-mana degree. Anda pula? Apa pengajaran yang anda dapat dari kisah ini?

No comments:

Post a Comment