Tuesday, October 5, 2010

Tutorial-Bagaimana Nak Buat Banner Slide Show?

Selamat pagi semua. Okaylah, hari ni nak buat tutorial sikit mengenai bagaimana nak buat slide show banner, khusus untuk pamerkan banner kawan-kawan kita dalam ruangan yang terhad dan sedikit.

Baiklah, rasanya tak payah panjang dan memeningkan bukan?

Mula-mula, copy and paste html code ni dalam ruangan add gadjet-html code anda.

<marquee bgcolor="#88888888" direction="up" style="color:white;500px;"
onmouseover="this.stop()"
onmouseout="this.start()"><br />ISIKAN RUANGAN INI DENGAN CODE BANNER</marquee>

Jangan lupa gantikan ruang yang warna biru tu dengan code html banner anda ya.

Tips dan Info :

Marquee bgcolor tu telah diselaraskan dengan visible colour, jadi background slide show anda tidak akan kelihatan. Anda boleh tukar bila-bila masa yang anda mahu dengan mengubah nombor-nombor tersebut.

Direction tu pula adalah arah mana anda hendak banner anda bergerak, dalam code ini saya telah set kan dengan gerakan menaik, terpulang pada anda nak tukar kepada down, left atau right.

Code onmouseover dan onmouseout tu pula saya telah setkan apabila anda gerakkan mouse anda ke atas banner, secara automatik, ia akan berhenti bergerak dan bila anda gerakkan lagi mouse anda, banner akan bergerak seperti biasa.

Sekiranya anda hendak masukkan lebih dari satu code banner, sila pastekan secara terus, jangan biarkan terdapat ruang kosong. Biarkan semua code bersambung.

Saya syorkan anda masukkan 10 code banner sahaja di dalam satu satu slide show. Pengalaman saya yang meletakkan hampir 50 banner, loading menjadi sangat lambat, boleh cuba buat dua atau tiga slide show banner, sebab anda dah tahu codenya bukan? ^___^

Ambil perhatian, code <br /> akan memisahkan satu code banner dengan code banner yang lain. Buang code ini mengikut kesesuaian, terdapat banyak code ini dalam satu-satu html code banner sekiranya anda menggunakan perisian khas untuk buat banner seperti mybannermaker.com.

Ada beberapa orang yang telah bertanya tentang ini sebelum ini, cuma saya sangat sibuk dan menangguh-nangguh untuk membuat tutorial mengenainya, sehingga semalam, Cik Alinac telah bertanya pada saya, baru nak ingat buat tutorial ni, maaf ya. :-)

Kalau ada masalah dalam memasang slide show banner ni, sila jangan segan tanya saya terus ya. Terima kasih. Arigatou ^__^

No comments:

Post a Comment